فاتق…

عشقش بکشد سه شنبه هم می آید

فاتق…

عشقش بکشد سه شنبه هم می آید

در بسیاری از کتب معروف اسلام راجع به ترک سپاه کردن کسی در شب عاشورا ذکر نشده بلکه در بسیاری از منابع به این اشاره کرده اند که در شب عاشورا از سپاه امام حسین(ع) کسی جدا نشده است.
البته در کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) عبارتی مبهم وجود دارد که قابل بحث است.

در صفحه 87 آن،برای تفسیر آیه 34 بقره این چنین آمده: آنگاه که حسین و همراهانش به سبب لشکری که او را کشتند و سرش را بریدند،امتحان شد،حسین(ع) به لشکر خویش گفت: شما از بیعت من آزادید پس به قبیله ها و دوستان خود ملحق شوید و به اهل بیت خود فرمود: به شما اجازه میدهم که از من جدا شوید زیرا شما از نظر عده و نیرو نمیتوانید با آنان مقاومت کنید و مقصود آنان،کسی جز من نیست پس مرا با این مردم واگذارید.خداوند به من کمک میکند و از نظر لطف خود محروم نمیسازد چنانکه نسبت به گذشتگان ما نظر لطف داشته است؛ پس لشکرش از وی جدا شدند ولی خانواده و خویشاوندان نزدیک او از رفتن خودداری کردند و گفتند ما از تو جدا نمیشویم.
آنچه مسلم است پس از رسیدن خبر قتل مسلم بن عقیل،امام حسین(ع) در منزل "زباله" به همراهانش گفت: هر کس میخواهد برگردد،پس بعضی از اعراب که از مکه و در راه کوفه،به حضرت ملحق شده بودند برگشتند اما آنچه در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) آمده است،اگر منظورش همین برگشتن بعضی همراهان امام در منزل "زباله" است،مطلب صحیحی است ولی عبارت استفاده شده در این کتاب نقض دارد چون این کتاب میگوید که همه اصحاب امام رفتند و فقط اهل بیت امام ماندند درحالیکه بیش از 60% شهدای کربلا جزو اهل بیت امام نبودند مثل افرادی نظیر حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین.
البته اگر منظور آن کتاب،شب عاشورا است که با دلیل بالا نیز میتوان آن را نقص کرد زیرا در هیچ یک از کتاب های معتبر ذکر نشده است که شب عاشورا حتی یک نفر از اصحاب امام از وی جدا شده باشد.
البته کتاب ناسخ التواریخ عینا همین عبارت را از کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ذکر کرده است ولی به این دقت نکرده است که اگر چنین باشد پس شهدای کربلا باید منحصر به اهل بیت امام باشند.
البته میدانیم که این مطلب بعد از تألیف کتاب ناسخ التواریخ شایع شده است، چون کتاب ناسخ التواریخ یکی از کتبی هست که بین ایرانیان بسیار رواج داشته است و علمای شیعه راجع به این مطلب احتیاط کردند و حتی شیخ محمد اصفهانی درباره تفسیر امام حسن عسکری میفرماید: این کتاب را یک فرد افسانه ساز کج سلیقه جعل کرده است.

 

 

عباسِ امیر

نظرات  (۸)

  • رسول حق منش
  • سخنرانی حجت الاسلام استاد ایمانی پیرامون روش مهندسی معکوس در قرآن که از روش های تدبر در قرآن می باشد که در دو جلسه در جمع دانشجویان مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ایراد شده است برخی از عنوان های مطرح شده در جلسه اول :
    * از طریق مهندسی معکوس ،زیست شناسی ،کیهان شناسی ،فیزیک و ....مورد قبول قرآن جیست ؟
    * آیا در قرآن عالم سه بعدی است؟
    * قرآن هیچ وقت نگفته نماز بخوانید. وقتی می گویند نماز ستون دین است باید با نگاه مهندسی به این موضوع نگریست.
    * آیا آیاتی از قرآن که در مورد خانم ها است در مورد آقایان صدق می کند؟
    *چرا سوره تبت خیلی کم در نماز های جماعت خوانده می شود؟ 
    * عرش در قرآن به چه معناست؟
    * و ........

    http://gerye.blog.ir/post/62
    برای ما قرآن حجت شرعی است ولی ما آنقدر از آن و تفاسیر آن نمی دانیم پس باید تفسیر های مختلف قرآن را در این باره بخوانیم. ببینیم کدام قانع کننده تر است! در پناه حق ان شاءالله.
    خدا کنه انقد علمای دینی خوب پرورش پیدا کنند که در آینده ی نزدیک با تفاسیر درست قرآن بتونن تمام شبهات رو پاسخ بدن.
    چون همه ی ما میدونیم جواب همه ی سوالات در قرآن موجوده.
    ممنون از مطالب کمیابتون!
    به نظر من هرچه کار فرهنگی و دینی بیشتر بشه برای آینده مفید تر خواهد بود
    پاسخ:
    دقیقاً همینطوره
  • فاطمه سلیمی
  • سلام
     دنبال شدید
    راستی اسم وبلاگتون خیلی بانمک بود
    موفق باشید
    یا علی
    +
  • std testing near me
  • من معتقدم تمام مفاهیم که به پست شما ارائه کرده اید.

    آنها واقعا قانع کننده هستند و قطعا می توانند کار کنند. هنوز،
    پست ها برای شروع بسیار سریع هستند. لطفا فقط لطفا تمدید کنید
    آنها کمی بعد از آن؟ از پست شما متشکرم
  • online canadian pharmacy
  • Thanks for finally talking about >آیا کسی در شب عاشورا سپاه امام حسین را ترک کرد؟ :: فاتق…

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">